Herstellingsoord

De naam Herstellingsoord klink misschien beladen, maar niet voor die tijd. De vereniging stelde tot doel het voorkomen van tuberculose bij kinderen die schoolplichtig waren. Het eerste jaar verbleven er 14 meisjes en 17 jongens. Veel kinderen op de buitenschool bleven intern, revalideerden in een schone omgeving en kregen onderwijs in een aangepast tempo. ‘Buiten les' op school werd zelfs letterlijk genomen, zodra het weer het toeliet, nam de groep leerlingen, gehuld in dekens, plaats op de houten schoolbankjes die rij aan rij stonden op de gemarkeerde ‘lokalen' in het zand tussen de duintoppen.

Naast de lessen werd er gerust op vaste tijden op ruststoelen tussen de bosjes in de buitenlucht of op de bedden in de lighallen. Kinderen tot 10 jaar waren verplicht te rusten.

Na verloop van jaren verbleven de kinderen niet meer intern, maar kregen zij gewoon les op school. In 1961 is de naam Het Herstellingsoord ‘Leidsche Buitenschool' veranderd in ‘De Leidse Buitenschool'. Tot ver in de jaren '70 was de villa het middelpunt van de school. Hierin was het internaat gevestigd met twee slaapzaaltjes voor jongens en meisjes en twee eetzalen voor de kleine en de grote kinderen.