De eerste Buitenschool

De eerste Buitenschool in de omgeving van Scheveningen kent zijn oorsprong in 1905 en is officieel opgericht in 1917. Herstellingsoord ‘De Eerste Nederlandsche Buitenschool' is aanvankelijk als stadsgezondheidskolonie opgericht door de ‘Vereniging voor Vacantiekolonies' met een preventieve doelstelling. Kinderen uit sociaal achtergestelde gezinnen gingen zo'n zes weken aansterken aan de zee, teneinde minder bevattelijk te zijn voor ziektes als de gevreesde TBC.

Destijds werd gesproken van een verpleging in een soort openluchtschool, maar van een school kan nog niet worden gesproken. In de eerste jaren stond met name de verpleging centraal, pas later rond 1930 kwamen de schoolbelangen op de eerste plaats.