Tweede Buitenschool

Aan het begin van de eeuw waren ziektes als TBC en andere volksziektes meer regel dan uitzondering. Professor dr. E. Gorter trok zich het lot aan van kinderen, die hij bleekneusjes noemde. Hij heeft zich ingezet voor de opening van de tweede Buitenschool in Nederland. Op 28 september 1921, werd de vereniging Herstellingsoord ‘De Leidsche Buitenschool' opgericht.

Een klein jaar later, 16 september 1922 werd de ‘Leidsche Buitenschool' in ‘Villa Duinlust' in Katwijk geopend. Leiden kent geen duinlandschap en had geen geschikte locatie binnen de gemeentegrens, vandaar dat men was aangewezen op de buurtgemeente. De kinderen kwamen voornamelijk uit Leiden en de Duin- en Bollenstreek die zich uitstrekt van Sassenheim tot Wassenaar en van Alpen aan den Rijn tot Katwijk aan Zee.