Pannakooi officieel geopend

20 juni 2019

Panna is hot and happening op de Leidse Buitenschool. Sinds enkele maanden staat er een zogenaamde pannakooi op het schoolplein van de school. Onlangs werd de pannakooi officieel geopend op feestelijke wijze. Stichting van het Kind legde de opening vast in een prachtig filmpje:

Officiële opening

Zoals het een ware opening betaamt, werd de pannakooi officieel geopend met het doorknippen van een lint. Dat de pannakooi nu op het schoolplein staat is mede mogelijk gemaakt door de Ronde Tafel 115 Katwijk/Noordwijk. De Ronde Tafel 115 organiseert jaarlijks iets met of voor een lokaal doel gericht op kinderen. Dit jaar heeft de Ronde Tafel 115 gekozen voor een samenwerking met Stichting van het Kind. De leerlingen en het team van de Leidse Buitenschool zijn hier erg dankbaar voor en hadden daarom een panna-fotokunstwerk gemaakt voor de heren van de Ronde Tafel 115. Het cadeau werd hartelijk in ontvangst genomen en krijgt vast ergens een mooi plekje.

Workshop van pannakampioen

Vorige maand kwam John de Wolf vanuit zijn ambassadeurschap bij DutchPanna een promotiefilmpje opnemen in de pannakooi op het schoolplein. Hier gaven onze leerlingen al een voorproefje van hun sportieve kunsten, maar vandaag werden ze opnieuw uitgedaagd om zich van hun allerbeste kant te laten zien. Onze leerlingen kregen namelijk een workshop van Nederlands en Europees kampioen panna knock-out, Mohamed Boutaka. Spannend!

Panna bevordert sociale cohesie

Mohamed Boutaka leerde de leerlingen tal van trucjes voor in de pannakooi, maar focuste ook nadrukkelijk op een ander aspect van het spel. “Sportiviteit is belangrijk” vertelde hij de kinderen, “en daarmee bedoel ik de sportiviteit naar elkaar. Voor én na de wedstrijd schudden we de hand van de tegenstander.” Na afloop licht Mohamed zijn visie nader toe aan de volwassen omstanders. “Tijdens het spel sta je samen in de kooi - jij en ik. Ongeacht de relatie buiten de kooi, kan er in de kooi alleen een spel plaatsvinden als we elkaar respecteren. In de kooi zijn we gelijk en daarmee is het spelen van panna goed voor de sociale cohesie.”

Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Tijdens de workshop spelen de leerlingen één voor één tegen elkaar of tegen de pannakampioen. Het publiek aan de zijkanten aanschouwt het spel vol enthousiaste. Iedere pot begint onder luid applaus. “Scoor! Scoor! Door zijn benen!” De jongen in de kooi verliest zijn focus even en richt zich tot het publiek: “Ja hallo - hij is Europees kampioen! Dat lukt toch niet?!” De leerlingen hebben een bijzonder mooie, sportieve middag op het schoolplein in Katwijk. Ook Mohamed is duidelijk in zijn element terwijl hij de leerlingen persoonlijk coacht. “Oei - een eigen goal… Dat kan gebeuren. Gewoon opstaan en weer verder spelen - je hebt een nieuwe kans!”

Panna erg populair

De pannakooi is de afgelopen maanden op z’n zachtst gezegd al aardig ingespeeld. “De pannakooi op het schoolplein wordt ontzettend veel gebruikt” gaf locatiedirecteur Tessa van de Griend aan, “iedere pauze zijn de leerlingen hier aan het voetballen. We hebben zelfs af moeten spreken dat er maximaal zes kinderen in de rij mogen staan, want het werd wel heel erg druk bij de pannakooi!” Ook leerling Kevin staat regelmatig in de kooi: “Ik vraag altijd aan juf of ik het mag doen in de pauze. Ik word steeds beter door het oefenen, terwijl ik helemaal niet op voetbal zit. Best wel cool.”

Een schot in de roos, die pannakooi op het schoolplein van de Leidse Buitenschool.