Leestijd 2 - 3 min
Terugblik op De Leidse Buitenschool
Laurens is klaar voor het mbo
Oud-leerling van De Leidse Buitenschool in Katwijk Laurens (15), kijkt positief terug op zijn twee jaar in het speciaal onderwijs. Dat bleek een solide basis voor een goede start in het vmbo, waar hij nu alweer bijna klaar is. De mooie herinneringen? Meester Tjerk, de rust, de structuur en… het fijne voetbalveld!
Laurens

Iets met computers of werken in de bouw. Welke vervolgopleiding het ook wordt: Laurens is straks echt wel klaar voor het mbo. In het derde jaar van het vmbo op het Spaarne College in Haarlem volgde Laurens al diverse mbo-workshops en bezocht een open dag. Zo ontdekt hij wat de best passende vervolgstap is voor hem na de vierde.

Mbo ... dat wordt loslaten

Wat Laurens’ moeder betreft, gaat de mbo-opleidingskeuze richting ICT. “Ik denk dat dat echt iets voor hem is. Hij is altijd met gamen bezig. Op die manier heeft hij trouwens ook prima Engels geleerd, want hij heeft contact met mensen over de hele wereld.” Tja, dat mbo … “Dat wordt wel loslaten. Dan heb je geen digitaal volgsysteem als Magister meer om even mee te kijken. Maar Laurens wordt er natuurlijk wel weer zelfstandiger van.”

Overstap naar vmbo ging goed

Eerder was ook de overgang naar het vmbo best spannend, herinnert Laurens’ moeder zich. “Je hoopt dan dat de begeleiding blijft aansluiten bij wat Laurens nodig heeft en wat hij ook gewend was in het speciaal onderwijs. Dat is gelukkig goed gegaan.” Op het overzichtelijke Spaarne College zit Laurens in een kleine klas en ook de school zelf is overzichtelijk.

Meteen vrienden met Kevin

Voor Laurens overstapte naar het vmbo, zat hij twee jaar op De Leidse Buitenschool, waar hij begon in groep 6. “Ik ben gevoelig voor prikkels”, legt Laurens zijn overstap naar het speciaal onderwijs uit.

“Ik vond het lastig om mijzelf te concentreren en was altijd druk. Ik houd ook van duidelijkheid. Op De Leidse Buitenschool was het rooster zo dat ik altijd wist wat we gingen doen.” Minstens zo belangrijk: sociaal was het ook oké op school. “Ik was meteen bevriend met Kevin”, vertelt Laurens. “Ik heb nog altijd contact met hem. We bellen of appen wel eens en we gamen samen.”

Van Kans-klas naar het vmbo

“Laurens begon na een lastige periode in de Kansklas* op De Leidse Buitenschool”, vertelt zijn moeder. Stap voor stap maakte Laurens vanuit die klas de overgang naar de klas van meester Tjerk, met wie hij het al snel goed kon vinden.

“Als ik in het begin nog wel eens heel druk was, dan kon ik in de huiskamer van school even afkoelen”, weet hij nog. En: heeft hij verder nog een leuke herinnering aan De Leidse Buitenschool? Daar kan Laurens kort over zijn: “het fijne voetbalveld”!

*De Leidse Buitenschool heeft naast leergroepen ook de Kansklas. Hier worden onderwijs en zorg gecombineerd, met als doel om kinderen stap voor stap te begeleiden richting (steeds meer) onderwijs.
auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Marieke Wijntjes