Leestijd 2 - 3 min
Van de oorlog in Syrië naar het speciaal onderwijs in Nederland

Als je, zoals Dania, zelf veel hebt meegemaakt, begrijp je de uitdagingen waar leerlingen voor staan héél goed. Zij moest zelf uit Syrië vluchten en bouwt nu met haar gezin een bestaan op in Katwijk. Zij werkt als leerkrachtondersteuner op De Leidse Buitenschool en start volgend schooljaar met de pabo. “Ik vind het speciaal onderwijs écht leuk!”

Maak kennis met Dania. Een krachtige dame, die in 2019 naar Nederland kwam en nu sinds drie jaar in Katwijk woont met haar man en twee zoons van 4 en 6. In 2015 vluchtte Dania naar Libanon en werkte daar vier jaar met kinderen in het vluchtelingenkamp. “In Syrië heb ik wiskunde gestudeerd en ik werkte onder andere als projectmanager”, vertelt ze. “In Libanon studeerde ik Business Administration.”

Nederlands leren gaat snel

“Nu ik in Nederland woon, wil ik Nederlands leren. Daar ben ik nu twee jaar mee bezig en het gaat best goed.” Dania volgt een cursus en bekijkt veel taalfilmpjes online. “Sinds ik op school werk, gaat het met mijn taal veel beter! Taal leer je niet alleen uit een boek. Mijn collega’s helpen mij, maar ik leer ook veel van de kinderen. Dat zij mij kunnen helpen met Nederlands maakt ze trots.”

“Ik denk dat het mooi is dat de leerlingen hier van mij leren over andere mensen die niet uit Nederland komen en die een andere cultuur hebben”

Naar de pabo

Dania begon als vrijwilliger op De Leidse Buitenschool. Toen er een vacature kwam en bleek dat Dania al ervaring had in het onderwijs in Libanon, werd zij aangenomen als leerkrachtondersteuner. Ze gaat beginnen met de pabo en voelt zich helemaal op haar plek in het speciaal onderwijs. “In Libanon en Syrië kennen we geen speciaal onderwijs, daarom vind ik het zo mooi om te zien hoe we hier met de leerlingen omgaan.”

Een plan!

Als het “ooit weer veilig is”, wil Dania haar kennis en ervaring die ze nu opdoet op De Leidse Buitenschool meenemen naar Syrië. “We hopen dat we over een paar jaren terug kunnen gaan, maar ik werk hier nu wel aan mijn toekomst. Ik heb mijn hele leven gewerkt dus ik ga nu niet thuisblijven. Ik wil mij blijven ontwikkelen en graag iets doen. Ik heb een plan! In de toekomst lijkt een masteropleiding HRM volgen mij ook mooi. Maar nu ben ik trots en blij om hier te zijn met dit geweldige team.”

Leren over een andere cultuur

Dania geniet van haar werk. “Het is uitdagend. Ik kan mijn ervaringen uit het vluchtelingenkamp in Libanon inzetten, want hier zitten ook kinderen met een trauma in de klas. Ik begrijp ze. Ze komen bij mij om dingen aan mij te vertellen. En ze vragen mij ook veel. Waarom ik een hoofddoek draag bijvoorbeeld. Dan vertel ik over mijzelf en over mijn geloof. Ik denk dat het mooi is dat de leerlingen hier van mij leren over andere mensen die niet uit Nederland komen en die een andere cultuur hebben.”

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Marieke Wijntjes